Home Pressroom Mikołaj Placek, předseda představenstva Skupiny OKNOPLAST, přednášející na kongresu Next Generation – nástupnictví firmy OKNOPLAST

Pressroom

Mikołaj Placek, předseda představenstva Skupiny OKNOPLAST, přednášející na kongresu Next Generation – nástupnictví firmy OKNOPLAST


Zveřejněno 24 Říj 2016

4 minuty

Ve dnech 20.–21. října 2016 v Poznani uspořádal Institut rodinného podnikání celostátní kongres „Next Generation. Síla druhé generace“. Jedním z účastníků diskuse byl Mikołaj Placek, předseda Skupiny OKNOPLAST, který během setkání zdůraznil, jak důležitá je správná příprava na zavedení procesu nástupnictví.

Debaty se zúčastnili Mikołaj Placek (OKNOPLAST), Kacper Sosnowski (KROSS S.A.), Michał Wojas (Wojas S.A.) a Joanna Nagadowska (Google Polska). Pro rodinné firmy založené po roce 1989 nastal čas generační změny. Nástupnictví je složitý, dlouhý a vícefázový proces, který vyžaduje strategické plánování a řízení. Přednášející hovořili mimo jiné o tom, jak zvládnout zavedení procesu nástupnictví a jak budovat autoritu mezi zaměstnanci.

„S firmou OKNOPLAST jsem spojen od dětství, otec mě dlouho připravoval na roli předsedy,“ říká Mikołaj Placek, předseda Skupiny OKNOPLAST. „Téměř každý den jsem byl ve firmě, prošel jsem v podniku všechny kariérní úrovně, díky čemuž jsem poznal jak firmu, tak obor do hloubky. Když jsem přebíral funkci předsedy, cítil jsem velkou odpovědnost, protože mi bylo svěřeno dynamické podnikání s velkými vyhlídkami na růst. Vzal jsem na sebe odpovědnost za lidi, kteří u nás pracují, a také za jejich rodiny. Pro mě bylo důležité vybudovat pozici firmy určující trendy v oboru oken a také polské značky, která je respektována v Evropě.“

OKNOPLAST je rodinná firma, která již mnoho let buduje silný obraz země na zahraničních trzích

Skupina OKNOPLAST je rodinná firma, kterou založil Adam Placek v roce 1994. Díky efektivnímu řízení a nalezení tržní nika se OKNOPLAST začal rozvíjet jak v Polsku, tak v zahraničí. V roce 2008 se předsedou společnosti stal Mikołaj Placek. Proces nástupnictví trval 14 let. V současnosti se firma řadí na páté místo mezi největšími výrobci PVC oken v Evropě, distribuuje své inovativní produkty ve 13 evropských zemích, mezi něž patří například Německo, Francie, Itálie nebo skandinávské země.

„Od začátku jsem se zaměřoval na rozvoj firmy a vstup na nové zahraniční trhy. Myslím si, že pokud se firma nerozvíjí, začíná se vracet zpět,“ zdůrazňuje Mikołaj Placek, předseda OKNOPLAST. „Je třeba neustále hledat možnosti rozvoje, což bych doporučil i nástupcům přebírajícím rodinné podniky. Velmi důležitým prvkem je angažovanost při budování firmy jak ze strany vlastníků, tak celého týmu. Firmu je třeba vést s vášní, která přináší radost. Nelze vést dobrou firmu bez vášně vlastníků a dobrého týmu nebo, co je horší, pokud jediným parametrem jejího rozvoje je vydělávání peněz.“

Důležitým prvkem pro rozvoj firmy je také vybudování autority nového předsedy mezi zaměstnanci. Důležitým faktorem je správná příprava nástupce, zejména v oblasti manažerských kompetencí a sebedůvěry, což umožňuje efektivně budovat tým.

„Svou autoritu jsem budoval mnoho let prací na pozici obchodního ředitele. V tomto období jsem také přispěl k úspěchu firmy tím, že jsem ji uvedl například na trhy EU. Proto když jsem přebíral funkci předsedy, můj autorita byla již vybudována,“ říká Mikołaj Placek, předseda Skupiny OKNOPLAST. „Díky tomu a mnohaletým zkušenostem ve firmě jsem vnímán jako kompetentní manažer, bez ohledu na svůj mladý věk.“

Dobře provedené nástupnictví v podnikání by mělo být dalším krokem v životě firmy. Správné a uvědomělé zavedení nástupnických řešení umožňuje připravit firmu na různé nepředvídatelné události a na varianty dalšího rozvoje.

„Pro mě byl rozvoj firmy od začátku hlavním cílem, který také poháněl mé činy. Inovativnost je jedním z klíčových prvků rozvoje naší firmy, protože produkty, které nabízíme, jsou z prémiového segmentu a vyznačují se nejvyšší kvalitou. Jsme také firma, která určuje trendy, a bez inovací by to nebylo možné,“ vysvětluje Mikołaj Placek, předseda Skupiny OKNOPLAST.

OKNOPLAST během 22 let vyvinul přibližně 30 inovativních řešení. Díky nekonvenčnímu myšlení firma vytváří trendy v odvětví oken a předvídá, co bude dominovat na trhu v příštích letech. To vše způsobilo, že současná pozice OKNOPLAST je mezi předními výrobci PVC oken v Evropě.

Během kongresu Next Generation přednášející také odpovídali na otázky týkající se výhod rodinné firmy oproti korporaci

Předseda OKNOPLAST, Mikołaj Placek vysvětloval: „Díky rodinnému charakteru firmy zákazníci a partneři vědí, kdo stojí za firmou, a mají k nám větší důvěru. Rodinný charakter také umožňuje pokračovat ve vytváření komunity, skupiny a vztahů založených na hodnotách, které započal můj otec.“

nextgen