CSR
Lze se naučit udržitelnosti?
Zveřejněno 28 Říj 2015
3 minuty
Minulou sobotu, v den 70. výročí založení Organizace spojených národů, se v jezuitském gymnáziu KOSTKA v Krakově konala inaugurace projektu věnovaného tématu udržitelného rozvoje společnosti „Edukace Oknem na Svět“. Iniciativa je realizována v rámci aktivit Nadace The Bridge ve strategickém partnerství s Grupou OKNOPLAST. Dobrou vůlí projektu je Małgorzata Kożuchowska.
Základy
„Edukace Oknem na Svět“ je mezinárodní vzdělávací projekt, jehož cílem je přiblížit mládeži globální fenomény a výzvy: environmentální, sociální a kulturní, a zároveň porozumět jejich dopadu na polskou realitu. Projekt integruje celou školní komunitu: studenty, pedagogy a rodiče. Výuka je vedena v mimoškolní formě a je založena na třech pilířích: projekcích dokumentárních filmů, vystoupeních expertů a praktických modulech, které rozvíjejí kritické myšlení, plánování a efektivní rozhodování. Tato metodika umožňuje realizovat potenciál mládeže a vytvářet z nich ambasadory změny, kteří mohou reinvestovat získané znalosti do svého osobního rozvoje a do prostředí, ve kterém vyrůstají.
Co je to udržitelný rozvoj?
Udržitelný rozvoj se dočkal mnoha definic, přičemž první z nich byla formulována v roce 1987 ve zprávě Světové komise pro životní prostředí a rozvoj, běžně známé také jako Brundtlandova zpráva: „Udržitelný rozvoj je takový rozvoj, který uspokojuje potřeby současné generace, aniž by ohrozil schopnost budoucích generací uspokojovat své vlastní potřeby.“ – Ekonomika udržitelného rozvoje není volbou, ale nutností. Přírodní kapitál stále zůstává jedním z aktiv, které tržní mechanismy nedokážou dostatečně propagovat a chránit. Proto je potřeba vzdělávání a hluboká a angažovaná diskuse o regulacích chránících ekosystémy – zdroje našeho blahobytu. – vysvětluje Adam Koniuszewski, expert na energetickou politiku a finance z Nadace The Bridge.
Největší kulturní proměnou 21. století je rostoucí povědomí o sociálních a environmentálních tématech, díky médiím a moderním technologiím. Transformace ekonomiky z vysokou emisí na nízkou emisí zvyšováním energetické účinnosti, snižováním emisí CO2 a recyklací vede ke zvýšení profitability podniků. Jak tvrdí prezident Grupy OKNOPLAST, Mikołaj Placek: Budovy spotřebovávají 40 % energie. Použití správných stavebních technologií – včetně oken – zvyšuje energetickou účinnost a je klíčem ke zlepšení energetické bezpečnosti v Evropě.
Potenciál pro renovaci budov je v Polsku i ve světě velmi velký, protože 80 % budov, které budou existovat v roce 2050, již existuje dnes. V rámci strategického partnerství Grupa OKNOPLAST poskytuje mimo jiné odbornou podporu v oblasti nejnovějších technologií používaných v energeticky úsporných oknech a dveřích z PVC. Jako trendsetter v oboru, OKNOPLAST vyvinul více než 30 inovativních řešení, včetně představení termoizolačního okna v roce 2003, které zaručuje nízké tepelné ztráty a tím nižší náklady na vytápění budovy.
Převážná většina generace 30+ až 70+ včetně politických a obchodních lídrů se ve školních učebnicích nesetkala s tématy ochrany životního prostředí a udržitelného rozvoje, protože to osnovy nepočítaly. V posledních letech se přední obchodní školy jako Stanford, Harvard a Yale zapojily do této debaty a začlenily tato témata do programů pro studenty MBA. Projekt „Edukace Oknem na Svět“ ukazuje, jak v vzdělávacích programech prezentovat ekonomické a sociální výzvy naší doby v oblastech energie, klimatických změn, emisí, znečištění vody a půdy, kterým žádná země nemůže čelit sama, a jedinou cestou k úspěchu je strategie spojení sil. – dodává Margo Koniuszewski, prezidentka Nadace The Bridge.
Mezi partnery projektu patří významné mezinárodní firmy a instituce. Vědeckým partnerem je Fakulta biotechnologie a zahradnictví Zemědělské univerzity v Krakově, dynamicky prosperující univerzita realizující mezinárodní projekty s velkou všestranností. Technologickým partnerem je Concept Music Art, společnost specializující se na pořádání konferenčních a mediálních událostí v Polsku a Evropě.